Köpvillkor

  1. Om Sveamarknad Elbilar
  • Företaget Slando Marknadstorg har sitt säte i Grythyttan. 
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
  1. Beställning
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected]
  1. Leverans
  • Våra normala leveranstider är 4-7 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected]
  1. Priser
  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  1. Ångerrätt
  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

    5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: 
  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss [email protected] I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

    5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål
    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se  här
  1. Reklamation och klagomål
  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

    6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. 
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
  1. Ansvarsbegränsning
    Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
    Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
    Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll
    .
  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom att handla hos Elbilar accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Elbilar är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Kortbetalning.
  • 10.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL.
  • 10.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
    Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
  • 10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
    Elbilar är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

    13. Outlösta paket

Paket som ej hämtas ut eller tas emot och går i retur debiteras en returavgift. Ej mottagen leverans/outlösta paket omfattas inte av Ångerrätten och därmed tas en extra avgift ut från återbetalningen.
Då varor fraktas från fjärrlager innebär detta extra kostnader för oss. Returavgiften innefattar kostnader för frakter, administration och hantering.
Vi återbetalar dig för hela orderns värde med avdrag för en returavgift på 900 SEK.

14. Transportskada

Har du mottagit en skadad leverans? Skicka oss via email ([email protected]) minst 3 bilder enligt följande beskrivning inom 3 arbetsdagar från leveransdagen.
En bild inzoomad på skadan, en bild utzoomad på hela paketet, en bild på produkten inuti paketet. Skicka gärna fler bilder men minst 3 bilder enligt beskrivningen innan.
Är produkten ej skadad så utgår ingen ersättning för förpackningen, endast vid skador på produkten.

Leverantören står ej för skador som ej dokumenterats och rapporterats inom 3 arbetsdagar och vi förbehåller oss rätten att ta ut en avgift för omkostnader för att åtgärda felet om tidsfristen utlöper.

15. Saknade Delar

Saknas delar till produkten så ska detta informas till oss via email inom 2 arbetsdagar från leveransdagen, var vänligen undersök förpackningen noga och kontrollera att alla delar finns.
Om tidsfristen utlöper så förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för eventuella omkostnader för att åtgärda felet.

16. Sveamarknad Betalningsvillkor
 
Sveamarknad använder Safe Payment som är en säker betalning som skyddar dig mot bedrägeri när du köper leksaker på Sveamarknad.se

Kreditkortsbetalning, Fakturabetalning, Delbetalning och betalning med Swish för användare på Sveamarknad tillhandahålls av Payson och Stripe (endast Kreditkortsbetalningar).

Kreditkortsbetalning, Fakturabetalning, Delbetalning och betalning med Swish för användare på Sveamarknad som tillhandahålls av Payson, inkluderar Paysons egna användarvillkor.
Läs mer: https://www.payson.se/sv/anvandarvillkor/#v2 

Kreditkortsbetalningar för användare på Sveamarknad som tillhandahålls av Stripe, inkluderar Stripes egna användarvillkor. Stripe är en av världens  största och mest använda betalningshanteringstjänst. Andra företag som använder Stripe är till exempel Volvo, H&M och KRY. Genom att använda betalningar via  Sveamarknad accepterar du även Stripe Connected Account Agreement. Genom att  acceptera detta Sveamarknad avtal, eller fortsätta att använda Sveamarknad,  samtycker du till att vara bunden till Stripe tjänstavtalet, eftersom det kan ändras av Stripe från tid till annan. Som ett villkor för att Sveamarknad ska möjliggöra betalningstjänster genom Stripe, samtycker du till att tillhandahålla  Sveamarknad korrekta och fullständiga information om dig och ditt företag, och du ger Sveamarknad tillstånd att dela den och transaktionsinformation relaterad  till din användning av betalningsbehandlingstjänsterna som tillhandahålls av  tredjeparts Stripe.
 
Sveamarknad användare är själva ansvariga för sina handlingar och betalningar. Konsekvenser av att köpa leksaker på Sveamarknad.se är helt och hållet slutanvändarens val och ansvar.
 
Sveamarknad betalningar som behandlas genom Payson och Stripe tjänst som säker betalning omfattas av villkoren för användning av säkra betalningar. Genom att aktivera och använda säkra betalningar samtycker du till att vara bunden av Sveamarknad service.
 
 Alla priser på Sveamarknad.se tjänster är inklusive moms.


* Det är konsumentens ansvar att läsa och följa dessa Sveamarknad villkor då det är även konsumenten som kvitterar ut paketet och godkänner leveransen. Därför ska du om du märker att ditt paket är skadat och misstanke finns att produkten skadats under transporten när du ska hämta det hos ditt paketombud, ber vi dig att gärna öppna upp paketet hos ombudet och snabbt kontrollera varorna om den möjligheten finns. Skulle något vara trasigt ber vi dig att se till att paketombudet noterar detta om ni inte öppnar paketet på plats och därefter följa instruktionerna för Transportskada.


Vilka vi är och hur du kontaktar oss:

Om du behöver komma i kontakt med Sveamarknad för förslag, frågor eller funderingar om denna villkor eller om vår användning av din information, vänligen KONTAKTA OSS

Kontakt Marknadstorg.se


Marknadstorg.se Sveamarknad.se Senast: 2022-08-15